Banken har stått fjellstøtt ved gartneriets side gjennom pandemi og strømkrise. I dag leverer han en sjettedel av all tomat i Norge.

– De hadde troen på oss, og har det fortsatt. Det betyr voldsomt mye, sier Stig Jakob.

Bedriftsrådgiver Nils Lid mener at tett dialog med Hanasand har vært viktig.
- Vi har fulgt gartneriet fra starten og gleder oss sammen med dem når de får det til! Det er kanskje ekstra kjekt når vi vet at Stig Jakob hadde en tøff start med avslag på planene fra banken han hadde før. For oss er det viktig å innhente god kunnskap om forretningsmodellen, hva kunden eventuelt har fått til før og ikke minst – vi må stole på kunden.

Å besøke kundene på deres hjemmebane er svært nyttig for å forstå driften og kunne sette seg inn i behovene.

- Det er alfa og omega. Da tar vi i bruk alle sansene. Å se hvordan de driver i praksis, gir et helt annet inntrykk enn å analysere regnskapstall. Spesielt med nye kunder eller bransjer vi ikke kjenner, er det viktig å innhente kunnskap om driften i praksis, sier Nils.