– Da pandemien kom, var Den Gule Banken, Sandnes Sparebank en viktig årsak til at vi faktisk fikk hjulene til å gå rundt. De fokuserte på hvordan vi skulle komme gjennom stormen som var, sier en ærlig Are Sander Meling.

Han legger ikke skjul på at situasjonen i den unge industribedriften Smiaa på Randaberg, hvor han jobber og er én av tre eiere, har vært utfordrende under pandemien.


Det har vært mange lange og krevende dager for å holde hjulene i gang. Situasjonen ble på ingen måte bedre av at samboeren Cecilie mistet jobben sin som en konsekvens av koronaen

.

– Det ga oss en veldig ro at vi visste at vi hadde kontroll på økonomien på hjemmebane, selv om det var tungt på jobb. Dersom vi ikke hadde fått avdragsfrihet på lånet i den perioden Cecilie var uten jobb, hadde vi virkelig fått problemer, sier Meling og får støtte av samboeren.


– Den Gule Banken er gode til å snu seg rundt, og vi føler oss veldig trygge med dem. Vi får alltid hjelp når vi trenger det, sier Cecilie Thoresen.


Hun er nå tilbake i fast jobb, og med gjenåpningen av samfunnet ser situasjonen lysere ut også i Smiaa.

Betydelig kundeutbytte

I tillegg til egen rådgiver, god kundeservice og tett oppfølgning fra banken, betaler Den Gule Banken, årlig ut kundeutbytte til alle kundene sine.


Som første bank i landet betalte de ut kundeutbytte i 2017. 


– Det er en kjempebonus for oss og gjør det bare enda mer attraktivt å være kunder hos dem, sier Thoresen.


Samboerparet har planen klar for hvordan de skal bruke utbyttet.


– Vi skal være nøkterne og spare litt, men vi skal også finne på noe skikkelig gøy med barna.

Cecilie og Are er to av totalt 40 000 privatkunder i Den Gule Banken. Alle kunder med innskudd og/eller lån vil motta kundeutbytte, og noen vil få et betydelig innskuddsbeløp inn på konto.


Kundeutbyttet, som er avhengig av resultatet til banken, beregnes individuelt for hver kunde.

– Genuint lokale

 

Banksjefene Lene Nevland Sivertsen og Kenneth Våge er ikke i tvil om at kundeutbyttet er én av årsakene til at flere og flere velger dem som bankforbindelse.


– Det er blitt ekstremt godt mottatt, og det er noe som driver engasjementet til å bli kunde i Den Gule Banken. Når en familie får rundt 8- 10 000 kroner inn på konto hvert år, utgjør det en forskjell, sier Våge, som er banksjef på Sandnes-kontoret.


I tillegg har de lokaler i Stavanger og i Sola. Kundene kommer fra hele regionen.


– Vi er en lokal bank, og vi jobber for regionen vår. Vi er midt i hjertet av Sandnes, Stavanger og Sola. Kanskje spesielt etter den situasjonen vi har vært gjennom det siste halvannet året, merker vi at folk setter pris på at vi har en lokal forankring, sier Nevland Sivertsen.

 


– Vi er genuint lokale og heier genuint på lokalsamfunnet. Det er derfor det er ekstra kjekt å kunne gi tilbake til samfunnet rundt oss, sier Nevland Sivertsen.


Samboerparet Are og Cecilie har fått erfare gjennom flere år hva det vil si å være kunde i en superlokal bank.


– Folkene i banken er de samme folkene som vi treffer i gata når vi er i byen. Det er ikke som i store organisasjoner der du bare blir en av mange. Vi er utrolig fornøyd med oppfølgingen vi får i Den Gule Banken, avslutter Thoresen.