Mobilbank – ha banken i lommen
Installere mobilbank fra mobilen (hvis du er uten nettbank)
Vanlige spørsmål rundt mobilbank
Pålogging nettbank – alle må logge på med BankID
I påloggingsbildet kan du velge mellom BankID med brikke eller BankID på mobil.
Slik aktiverer du BankID i nettbanken
Dersom du ikke har BankID i Sandnes Sparebank må du opprette og aktivere BankID for å gå videre.
1. Fra påloggingssbildet (se skjermbilde over), gå til Pålogging med brikke, tast inn fødselsnummer og klikk Logg inn.
2. På neste skjermbilde får du beskjed om at det finnes en BankID-avtale som ikke er registrert. Klikk Start.
3. Bestill passord; Velg "Send meg passord på SMS" og tast inn kode fra kodebrikken du har i Sandnes Sparebank. Klikk Neste.
4. Tast inn engangspassordet som kom på SMS, les gjennom og aksepter avtalevilkårene og klikk Neste.
5. BankID er nå aktivert og pålogging til nettbank skal være klar innen få minutter.
Slik finner du kontoer du eier og disponerer i nettbanken
Nettbanken fordeler kontoene på avtaler. Hver avtale er knyttet opp mot én person eller én bedrift, men flere kan få tilgang til samme avtale. For å betale fra en konto, må du derfor først sikre at du har valgt korrekt avtale. Avtale velges ved pålogging, men du kan enkelt bytte via "Bytt avtale" oppe til høyre.
Oversikt i nettbanken over alle kontoer du disponerer
Den første oversikten du får opp etter du har logget inn, viser kun kontoer i valgt avtale. Ønsker du oversikt over alle avtaler og kontoer du har tilgang til, sørg for at du er på "Mine kontoer" og klikk på de tre strekene (også kalt burgermeny) ute til høyre, som vist på skjermbildet under. Velg "Kontoer jeg disponerer".
PS: Finner du ikke kontoene til dine barn eller din ektefelle/samboer? Prøv å bytte avtale!
Nedbetalingsoversikt for lån
Hvis du ønsker å se nedetalingsplan og lignende detaljer for lånet ditt, klikker du på de tre prikkene til høyre for lånekontoen og velger "Lån detaljer".
Introduksjonsvideo
Betaling og overføringer, av Eika Gruppen
Jeg trenger BankID – hvordan går jeg fram?
Du må være legitimert med pass og fått kodebrikke fra oss. Deretter går du til nettbank-påloggingen, taster inn ditt fødselsnummer og følger prosedyren for å aktivere BankID. Når BankID er aktivert, kan du betale og signere med BankID. Les mer om BankID her.
Jeg trenger ny kodebrikke. Hva gjør jeg?
Ring oss på 51 67 67 00 for å bestille. Brikken blir sendt i posten fra Eika Service Senter.
Kan jeg bruke BankId fra annen bank ved pålogging nettbank?
Ja.
Når må jeg få sperret min BankID?
Dersom du har mistanke om at noen har fått kjennskap til ditt BankID-passord, må du enten endre passordet eller ta kontakt med banken umiddelbart. Du må også umiddelbart ta kontakt med banken dersom din kodebrikke er mistet eller stjålet.
Sperre kort
For å sperre kort ring 03850 (+47 915 03 850)
Nødkontanter: Nets (+47) 81500500.
Tjenesten er tilgjengelig 24 timer i døgnet, hele året.
Jeg har glemt PIN-koden
Du kan hente PIN i nettbank hele døgnet for alle bank- og kredittkortene dine. Logg deg inn i nettbanken. Velg KORT - HENT PIN.
Kortet nærmer seg utløpsdato
Du vil automatisk få tilsendt nytt kort før utløpsdato. Kortet ditt er gyldig frem til siste dag i den måneden som står oppgitt på kortet.
Hvor finner jeg CVV2/CVC2-koden?
Når du handler på internett kan du bli spurt om å oppgi CVV2/CVC2 i tillegg til kortnummer og utløpsdato.Denne koden finner du på baksiden av kortet, og består av de tre siste sifrene i signaturfeltet.
Hvordan fungerer kontaktløs betaling?
Med kontaktløs betaling slipper du å taste kode for beløp under kr 200,-. Betalingen gjennomføres ved at man holder kortet tett inntil betalingsterminalen. Første gang du benytter kontaktløs betaling, blir du bedt om stikke inn kortet og taste PIN-kode.
Hvor kan jeg bruke kontaktløs betaling?
Det er stadig flere butikker i Norge og utlandet som aksepterer kontaktløs betaling. Betalingsterminaler som aksepterer kontantløs betaling er merket med eget symbol.
Er kontaktløs betaling trygt?
Kontaktløs betaling fungerer kun for beløp under 200 kr, og for å ivareta sikkerheten vil du med jevne mellomrom bli bedt om å bekrefte betalingen med chip og PIN-kode. For at en betaling skal gjennomføres, må varen først være slått inn og kortet mindre enn 5 cm fra kortleser. Du risikerer ikke å bli trukket på kortet bare ved å gå forbi en terminal.
Hvor finner jeg jeg informasjon om mitt MasterCard?
All informasjon om transaksjoner, fakturaer og tilgjengelig kreditt finner du både i din nettbank og mobilbank.
Kan jeg endre kredittgrense på MasterCard?
Ja. Du kan selv søke om endret kredittgrense i nettbanken.
Kan jeg endre fakturadato på MasterCard?
Ja. Ta kontakt med Eika Kredittbank på kredittkort@eika.no eller 03850 (tast 3)
Jeg mistenker at kortet mitt er forsøkt misbrukt!
Ta straks kontakt med oss på 03260.