Kredittkort gir deg en ekstra sikkerhet i forhold til svindel eller useriøse aktører.

– "Mest mulig handel med kredittkort" (nrk.no)

 

Slik handler du tryggest mulig på nett

1. Sjekk at du finner god kontaktinformasjon.
Ærlige selgere er rause med kontaktinformasjon.
2. Finn ut hvilke erfaringer andre har gjort seg.
Bruk søkeord som erfaringer, fraud, complaint, reviewog lignende. Befinner nettbutikken seg i USA, kan du sjekke den på Better Business Bureau.
3. Er varen ekte?
Er prisen "for god til å være sann", er det ofte nettopp det den er. Vær klar over at piratprodukter/kopier kan bli beslaglagt av Tollvesenet.
4. Hva skjer ved avvik?
Sjekk hva som skjer dersom det blir en forsinkelse, hvis du selv avbestiller eller velger å sende varen tilbake.Vær oppmerksom på hvilke vilkår du går med på ved å bestille varen.
5. Hva blir egentlig totalsummen?
I tillegg til selve prisen på varen, tilkommer gjerne frakt, toll og avgifter. Regn ut dette når du skal sammenligne om det blir et godt kjøp. Skal du importere noe, kan du sjekke importkalkulatoren til Tollvesenet.
6. Betal med kredittkort.
Å betale med kredittkort på nettet er tryggere enn å bruke debetkort siden kredittkortet ikke er knyttet til kontoen din. Ved bruk av kredittkort har du lovfestet rett på pengene tilbake dersom du ikke får det du har bestilt, uavhengig avi hvilket land selger befinner seg.
7. Kontakt banken umiddelbart dersom du mistenker svindel og sperr kortet som er brukt.
Utenfor bankens åpningstid ringer du 800 30 250. Banken sender deg et reklamasjonsskjema du må fylle ut. Der forklarer du hva som har skjedd. Banken tar så saken din videre og forsøker å avgrense tapet.

Kilder: Forbrukerrådet, Reklamasjonsansvarlig i Sandnes Sparebank

 

Mer om våre kredittkort >>