Innhold
Joachim Henriksen

– Ofte blir vi redningen

For noen blir økonomien en eneste stor floke som det virker umulig å løse opp. Da er det smart å ta imot råd fra noen som har kunnskap.

I knappe to år har Balanse vært en unik mulighet for folk som av en eller annen grunn har kommet i økonomisk ubalanse. Balanse er en tjeneste levert av Sandnes Sparebank, men kundene kommer utenifra – fra hele landet.

Hva som oppleves som en økonomisk krise, er veldig individuelt. Mens noen lurer på hvordan de skal komme seg gjennom livet, dag for dag der pengene ikke vil strekke til, er det andre som kanskje har rotet seg inn i en veldig ond sirkel med mye forbruksgjeld for å demme opp for andre utfordringer.

– Noen sier det rett ut; vi er deres siste utvei. De har en økonomisk krise de ikke klarer å løse og er avvist i de ordinære bankene. Ofte blir vi redningen, sier Joachim Henriksen, banksjef i Balanse.

Han sier at det kan virke som et paradoks at mange av de som sliter har en stor bolig og kanskje to biler.

– Folk tenker; "dette er jo hjemmet vårt!" - og jeg forstår dem! Som regel er dette familier med barn og det er her de vil bo. Da går vi inn og ser på totaliteten i økonomien deres og får full oversikt over inntekter, utgifter og gjeld. Når vi ser at gjeldsbyrden er stor, må vi tørre å stille de ubehagelige spørsmålene. Kan du kutte ned på antall kafebesøk? Kan hjemmeferie være et alternativ neste sommer? Noen små daglige, eller noen større forsakelser må ofte til for at man igjen skal være i stand til å betjene gjelden sin, sier Henriksen.

Han forteller at når de har sagt ja til å hjelpe en kunde, går de systematisk til verks og ser på forbruksvanene – og kanskje uvanene.

– Nedbetaling av boliglånet må som hovedregel prioriteres fremfor alt annet. Ofte må vi få kunden til å se selv at de lever over evne og at forbruket må justeres. Mange er dessuten veldig opptatt av å holde tritt med hva naboer og venner kjøper, forklarer han.

Noen ganger kan det være nok å få en utenifra til å belyse situasjonen. Og noen ganger må den potensielle kunden tenke seg om noen dager.

– Det er jo en kjip situasjon. Det er ikke lett å innse at en har for mye gjeld eller at en egentlig lever over evne.

Foruten høyt forbruk, kan faktorer som skilsmisse, sykdom eller arbeidsledighet være det som er utslagsgivende for at den økonomiske floken er et faktum. Felles for dem som hittil har blitt hjulpet av Balanse, er at de føler at de har blitt sett og hørt.

– Av dem vi har begynt å hjelpe, har vi faktisk utelukkende positive tilbakemeldinger. De opplever at noen har hørt på dem og at de får hjelpen som behøves for å få økonomien på fote igjen. Det er ikke enkelt å endre økonomien sin, men vi ser at kundene opplever at det var nødvendig, avslutter Henriksen.

Ønsker du å vite mer om Balanse, kan du sjekke ut www.balansebank.no.