fsehviorjioev
hgeorjfoer
amsveruin
motp,tr,brtmbort
Utdatert nettleser
Denne nettsiden vil gi redusert funksjonalitet i denne nettleseren. Vi støtter de fleste nettlesere med de nyeste versjonene som Chrome, Firefox, Safari og Edge.
Hvorfor trengs en oppdatert nettleser?
Finn det ut her og last ned nyeste versjon
fsehviorjioev
hgeorjfoer
amsveruin
motp,tr,brtmbort
Hvorfor?
Selv om du kan ha vært kunde hos oss lenge og selv om vi kjenner deg når vi ser deg, er vi pålagt å kunne dokumentere at vi kjenner identiteten til alle våre kunder. Denne innskjerpingen i loven gjør at alle banker i Norge må be om oppdatert legitimasjon fra de kundene en mangler dette på, eller de kundene som vi kun har eldre legitimasjon på. Vi må vite hvem du er - for din egen sikkerhet.
Disponent/tilgang til en konto/et lån
Kravet om oppdatert legitimasjon gjelder også alle som har tilgang til en konto, privat eller bedrift. Dersom du har fått brev fra oss om å oppdatere legitimasjon, men likevel ikke skal disponere en konto i Sandnes Sparebank, ber vi om at du tar kontakt på ahvpm@sandnes-sparebank.no, eller 51676700 mellom 9 og 15, slik at vi får slettet tilgangen.
Hvilke konsekvenser kan det få om jeg ikke kommer innom?
– Har du ikke kommet inn og legitimert deg slik vi har bedt om, vil vi kunne bli tvunget til å sperre kundeforholdet (inkludert eventuell Bank-ID utstedt av oss).
Hvor kan jeg få ordnet dette?
– Du kan komme innom et av våre kontorer; Sandnes eller Stavanger.
Åpningstider:
Stavanger: kl 10 – 15
Sandnes: kl 10 – 15.30
Hva er gyldig legitimasjon?
– Pass, førerkort og bankkort med bilde. Legitimasjonen kan ikke være utgått på dato. Nødpass godtas ikke.
Hvor raskt må jeg komme innom?
– Vi ønsker at du kommer snarest og senest 15. juni. for å sikre at du fortsatt har tilgang til ditt kundeforhold og dine kontoer. Skulle du ha utfordringer med å rekke denne fristen, ta kontakt med oss, så finner vi en løsning.
Kunde over 80 år?
– Er du kunde over 80 år og har fått brev fra oss, men mangler gyldig legitimasjon? Ta kontakt med oss, så finner vi en løsning.
Jeg bor et annet sted i landet. Hva gjør jeg?
Du kan sende oss en gyldig kopi av passet ditt. Da er det noen viktige forutsetninger som må være på plass. Det er myndighetskrav til hvem som kan attestere rett kopi og hvilken informasjon en attestering skal inneholde:Følgende informasjon må være påført attestasjonen av kopi av passet ditt:
- Dato
- Navn på den som har attestert og vedkommende sin signatur
- Stempel
Vi anbefaler at du sender den gyldige kopien av passet ditt i posten. Dersom det skal sendes elektronisk må det sendes direkte fra den som har attestert kopien, samt at e-posten krypteres.
Har du spørsmål, kontakt oss på kundeservice@sandnes-sparebank.no
Er jeg legitimert med pass hos dere?
– Vi kontakter fortløpende de som trenger å komme innom for å legitimere seg med pass. Du trenger ikke foreta deg noe før du eventuelt hører fra oss. Dersom du likevel har et ærend hos oss, må du gjerne ta med passet ditt og vi kan sjekke om legitimasjonen vi har på deg er god nok iht. innskjerpede krav.
Sperring av kontoer
Hvorfor sperrer dere kontoer på kunder som ikke har levert kopi av sin legitimasjon?
– Det er lovkrav at alle norske banker har kopi av legitimasjon til alle sine kunder. Dersom vi ikke har dette, er vi forpliktet til å stenge kundeforholdet.
Hva innebærer det at konto og tjenester sperres?
– Det betyr at det sperres for både uttak og innskudd av midler på konto. Dette gjelder både nettbank, kort, avtalegiroer og eventuelle andre overføringer. Dersom du har BankID som er utstedt av oss, vil også denne sperres.
Hvordan kan kontoen åpnes igjen?
– Så fort vi har fått gyldig kopi av din legitimasjon, fjerner vi sperrene på ditt kundeforhold.
Kontakt oss gjerne dersom du har spørsmål!
kundeservice@dengulebanken.no eller 51676700 mellom 9 og 15.